facebook
Kodowanie z kotem
12 maja 2015

Wszyscy zgodzimy się zapewne, że we współczesnym świecie niezbędna jest znajomość języków, którymi będziemy mogli komunikować się z innymi mieszkańcami globu. Dlatego od najwcześniejszych lat uczymy się na przykład języka angielskiego, w którym mniej lub bardziej skutecznie porozumiemy się już w większości krajów świata. Ale spójrzmy szerzej na dzisiejsze "potrzeby językowe". Potrzebujemy jeszcze znajomości innych języków.

We współczesnym świecie otacza nas coraz więcej skomplikowanych nowoczesnych urządzeń elektronicznych, których będzie jeszcze przybywać. Może zatem czas uczyć się drugiego języka "obcego" - języka programowania? Wszak w życiu nieustannie będziemy zmuszeni różne urządzenia programować, aby nam służyły, tak, jak tego od nich byśmy oczekiwali. Coraz więcej zawodów na rynku pracy wymagać będzie nie tylko podstawowych, ale i bardziej zaawansowanych kompetencji cyfrowych i programistycznych.

Naukę języka programowania powinniśmy możemy śmiało zaczynać już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. O tym, dlaczego warto uczniów w klasach I-III SP uczyć kodowania opowiadali podczas niedawnej konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 koordynatorzy programu Mistrzowie Kodowania: Iwona Brzózka-Złotnicka i Krzysztof Jaworski (będący również członkami społeczności Superbelfrzy RP), naukę programowania rozpoczyna się od programu Scratch, którego główną postacią jest pomarańczowo-biały kot.

9 maja na Stadionie Narodowym w Warszawie, podczas Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik można było odwiedzić Strefę Mistrzów Kodowania. Uczestnicy pikniku mogli np. wprawić w ruch cyfrową postać czy stworzyć mini grę. Prace były prowadzone pod okiem nauczycieli zaangażowanych w realizację programu. Dzięki atrakcyjnemu interfejsowi języka Scratch, każdy, kto spróbował sił w kodowaniu na pewno będzie usatysfakcjonowany swoimi osiągnięciami. Uczestnicy pikniku mogli również przetestować aplikacje stworzone przez uczniów - starszych Mistrzów Kodowania - w środowisku App Inventor. Najmłodsi spotkali się z ogromną maskotką kota Scratcha, z którą - z okazji obchodzonego w tym roku w dniu 9 maja Światowego Dnia Scratcha - będzie mogli zrobić sobie zdjęcie.

A już 1 czerwca na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się finał II edycji projektu Mistrzowie Kodowania. Jest to obecnie jeden z największych programów edukacyjnych kształtujących kompetencje przyszłości wśród dzieci. W II edycji projektu wzięło udział 630 szkół, w których w zajęciach programowania uczestniczyło łącznie 35 tys. dzieci, a zajęcia poprowadziło 1300 przeszkolonych nauczycieli i edukatorów.

***

Mistrzowie Kodowania to program edukacyjny zainicjowany przez Samsung Electronics Polska i realizowany we współpracy z wieloma partnerami społecznymi. Aktualnie są to: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja CoderDojo, stowarzyszenie „Rodzice w Edukacji”, stowarzyszenie „Dobra Edukacja” oraz grupa nauczycieli SuperBelfrzy RP. II edycja programu została objęta patronatami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Gospodarki oraz patronatem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Pawła Orłowskiego. Ponadto Mistrzowie Kodowania są wspierani przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Źródło: edunews.pl
Zostań naszym fanem!