facebook
Nauczanie poprzez granie
03 września 2015

„Gry są nudne, głupie i nie rozwijają… to bezsensowna strata czasu…” – to opinia dość powszechna wśród nauczycieli w szkołach. Czy na pewno? W szkołach na korytarzach często widzimy uczniów siedzących w grupkach i przyklejonych do swoich smartfonów, emocjonujących się nikłym głosem i obrazami ledwie widocznym na niewielkim ekranie. Czy gry można wykorzystać do nauki?

W co tak naprawdę grają uczniowie? – Heartstone, Counter Strike, GTA V, czy może Wiedźmin? – często statystyki sprzedaży egzemplarzy gier są inne niż statystyki grywalności, tj. to jak często po wielokroć gracze powracają do danej gry. Czy wiesz jakie gry są najpopularniejsze na świecie?

League of Legends (LOL) to niewątpliwie najpopularniejsza obecnie gra, stanowiąca niemal o jednej czwartej czasu spędzonego na tego typu rozrywce. Warto więc wiedzieć jak działa i czego dotyczy. Warto także dodać, że nie jest to gra nowa – na rynku dostępna jest od 2009 roku.

Gry komputerowe w edukacji to nie to samo co gamifikacja

Sporo rozgłosu zyskał w edukacji temat gamifikacji, czyli zastosowań mechanizmów gier w edukacji. Gry są niezwykle ekscytujące – dają błyskawiczną informację zwrotną, pozwalają na widoczny rozwój kompetencji (poziomy), wykorzystują elementy współpracy i rywalizacji. Dobra gra organizuje wyzwania w okolicach możliwości gracza, dzięki temu jest ciągle zaciekawiony zadaniem.

Czym innym jest wykorzystanie samych gier w edukacji. Oznacza to, że można grać w gry i dzięki temu kształcić. Jest obecnie dostępnych wiele gier i aplikacji edukacyjnych, np. Scratch czy Geogebra. Trudno jednak czasem zacząć z nich korzystać, bez wsparcia innych doświadczonych nauczycieli. Innym pomysłem to wykorzystanie gier nie-edukacyjnych, dla celów oświatowych lub wychowawczych. Przykładowo gra Minecraft została stworzona dla rozrywki, ale jak się okazało granie w nią koreluje z dobrymi wynikami z matematyki.

Źródło: edunews.pl
Zostań naszym fanem!