facebook
Finał Euro 2016‬ wygrają Niemcy - dowiedz się dlaczego
20 czerwca 2016

Bez względu na rodzaj sportu, czy chodzi o piłkę nożną, wyścigi samochodowe czy żeglarstwo, postęp w przechwytywaniu danych, przechowywaniu i analizie ma znaczący wpływ na prawie każdy aspekt tej dziedziny. Dane pozwalają sportowcom na efektywniejsze szkolenia oraz świadomą organizację gry. Dodatkowo, zmieniają sposób nadawania relacji sportowych i formę interakcji zespołów, prezenterów sportowych z ich fanami. Przedstawiamy kilka powodów wpływu danych na działalność sportową. Na koniec deser - predykcja Microsoftu dotycząca wyników Euro 2016 na podstawie analizy komputerowej big data.

Analiza Game Day

Podobnie jak inne firmy, drużyny sportowe starają się, by podejmowanie decyzji stało się szybsze i skuteczniejsze. Zespół coachingowy, wywiadowcy i zawodnicy wykorzystują analizę do lepszego zrozumienia działań swoich zespołów, a także strategii przeciwników. Nawet w środku rozgrywki, drużyny NFL wykorzystują dane do sprecyzowania wskaźników "wygrywalności" na różnych obszarach, co pozwala dostosować działania w trakcie meczu na podstawie pola pozycji. Ponadto, wszystkie rozgrywki są rejestrowane, oznaczane pod względem sygnatury czasowej i metadanych, by trenerzy i zawodnicy mogli je łatwo analizować.

Podręczna technologia i biometria

Dane do analizy rozgrywki dnia nie pochodzą jedynie z nagranej relacji. Rejestrowanie postępów wymaga masy dodatkowych danych. Dla przykładu, gracze NFL noszą czujniki w celu pozyskiwania danych umożliwiających zwiększenie doświadczenia, a trenerzy, by monitorować ich postępy i planować efektywniejsze schematy treningowe. Jeżeli czujniki i biometryczne urządzenia monitorujące nie będą doskonalone w danym sezonie, celem jest wykorzystywanie danych z gry na żywo do działań w przyszłości. Na przykład czujniki ruchu w kaskach zawodników mogą odgrywać kluczową rolę w określaniu sytuacji, w których gracz może doznać wstrząsu mózgu. Dane pozwalają ulepszać strategie kontuzji w przyszłości.

Analiza ruchu

Technologia analizy ruchu wzbogaca obserwacje na podstawie nowych danych dotyczących przemieszczania się zawodników podczas gry, by później wykorzystywać je do tworzenia awatarów lub „gry w grze”.

„W końcu, dane mogą być wykorzystywane do generowania wideo w oparciu o współpracę zawodników podczas rozgrywki”, mówi Jason Danielson, lider branży medialnej NetApp, która pomaga organizacjom sportowym w przechowywaniu danych i rozwiązaniach Big Data. „Dane mogą być bardziej wartościowe niż sam film. Wyobraź sobie koncepcję piłki nożnej jako grę wideo”.

Produkcje nadające relacje sportowe

Dane i analiza od dawna odgrywają kluczową rolę podczas transmisji sportowych. Zapewniają komentatorom istotne dane w czasie rzeczywistym, powtórki, szczegóły gry, dzięki którym relacja staje się wciągająca dla widzów. „Dzięki danym możemy śledzić trasę krążka hokejowego lub używać komputerowej grafiki w celu lepszego zilustrowania akcji podczas Pucharu Ameryki”, tłumaczy Danielson. „Dane wysyłane przez różne czujniki mogą być wprowadzone do transmisji wideo, dzięki czemu relacja staje się ciekawsza”.

Audycja i cyfrowy przekaz

Big Data odgrywa ważną rolę nie tylko w produkcji transmisji, ale również podczas audycji i przekazów cyfrowych. Rozmieszczanie danych na wielu platformach, korzystanie z mediów społecznościowych i generowanie treści dla konsumentów opiera się na metrykach, które określają preferencje odbiorców, jak i reklamodawców. Dane te są szczególnie przydatne podczas dużych imprez sportowych, takich jak World Cup 2014, który był transmitowany w 192 krajach dla 3,2 mld widzów.

Aukcje reklam sportowych

By zrozumieć publiczność w głębszy sposób, nadawcy wykorzystują strumień audycji na żywo, media społecznościowe i treści generowane przez konsumentów.

„Nie można mówić o dystrybucji bez poruszenia kwestii reklam, bez względu na to czy chodzi o 30 sekundowy spot telewizyjny czy baner w mediach społecznościowych”, opowiada Danielson. „Wiedza o odbiorcach pozwala na dystrybucje reklam na płaszczyźnie demograficznej. Jeśli firmy są w stanie dostarczyć informacji na temat tego kto co ogląda, mogą żądać więcej. To wszystko maksymalizuje przychody.

Zaangażowanie fanów

Wraz ze wzrostem znaczenia zasięgu transmisji, technologia mobilna daje fanom coraz więcej możliwości udostępniania danych – dla przykładu tworzenia własnej transmisji na żywo poprzez Twittera. Podczas ostatniego World Cup przepustowość widzów osiągnęła 12,6 TB. Firmy korzystają na tendencjach angażowania fanów poprzez dostarczanie aplikacji i węzłów społecznościowych. Niektóre organizacje wykorzystują analizę społeczną w czasie rzeczywistym w celu podejmowania lepszych decyzji w oparciu o transmisję na żywo.

Tour the France w wnętrzu telefonu

Tour de France to trzytygodniowy wyścig rowerowy, który rozciąga się na 2000 mil dróg wiejskich. Nadawcy nie są w stanie umieścić wszędzie kamer, ale nowa technologia pozwala na lepszy sposób relacjonowania poprzez wykorzystywanie zdjęć i filmów, robionych przez fanów na swoich urządzeniach mobilnych.

„Brak sieci pozwala umieścić kamery wzdłuż trasy całego wyścigu”, mówi Danielson. „Teraz mamy jednak systemy, dzięki którym treści konsumenckie mogą być przesłane ze strony nadawcy. Jednak t wciąż wyzwanie. Tworzenie jednego materiału przy pomocy 1000 telefonów nasuwa pytanie: jak szybko dostać się do centrum transmisji i przekodować materiał na format, który można transmitować?”

Puchar Świata w HD

Cztery lata temu, podczas ostatniego Pucharu Świata, 4K wideo (lub ultra HD) było użyte w minimalnym stopniu. Jednak w tym roku produkcja, podczas rozgrywek w Brazylii, podjęła się wyzwania i udostępniła strumień 4K podczas całej gry przy pomocy masy kamer i ciężarówek ze sprzętem 4K. Klatka obrazu 4K ma cztery razy więcej pikseli niż ramka HD, co oznacza cztery razy więcej miejsca dla przechowywania danych, transmisji i przetwarzania. „4K nie jest stosowane w telewizji za często”, mówi Danielson. „Ale teraz staje się kluczową formą podczas transmisji sportowych”.

Formuła 1

Formuła 1 to jeden z najbardziej popularnych sportów na świecie, który w ogromnej mierze opiera się na danych. Drużyny opierają się na informacjach w czasie rzeczywisty, by ulepszyć samochody i strategie trasy. Dla przykładu, każde okrążenie samochodem napędzanym Sauber F1, 100 czujników produkuje od 20 do 30 MB danych, w tym informacji na temat opon, silnika, temperatury i zużycia paliw. Zespoły wykorzystują te informacje do natychmiastowych działań.

„Większość decyzji strategicznych ogranicza się jedynie do pit stopu, czyli krótkiego postoju samochodem”, opowiada Danielson. „Jeśli chodzi o analizę danych w czasie rzeczywistym, Formuła 1 jest dużo bardziej zaawansowana od innych dyscyplin sportowych”.

Turniej we Francji oczami analityków Microsoft

Według analityków Microsoft tryumfatorem XV mistrzostw Europy w piłce nożnej będzie reprezentacja Niemiec. (po ostatnich wynikach meczów wątpimy w to - redakcja ;)) W finale nasi zachodni sąsiedzi zmierzą się z broniącą tytułu Hiszpanią, którą pokonają różnicą jednego gola. Niemcy zajmą pierwsze miejsce w grupie C, zdobywając komplet punktów. W drodze po puchar odprawią do domu reprezentacje Rumunii, Włoch oraz Francji, czyli gospodarza mistrzostw. Z kolei Hiszpanie rozbiją w grupie Czechów, Turków i Chorwatów, a w fazie turniejowej pokonają reprezentacje Austrii, Ukrainy oraz Anglii.

Czarnym koniem tych Mistrzostw zdaniem Microsoft może okazać się reprezentacja Ukrainy, która według analizy Microsoftu zawędruje aż do ćwierćfinału, pokonując w 1/8 Szwajcarów i ulegając dopiero Hiszpanom. Do podobnego etapu dojdzie Islandia, którą w ćwierćfinale odeślą do domu Francuzi.

Dla kibiców Polskiej Reprezentacji predykcje fazy grupowej nie są niestety optymistyczne. W „polskiej grupie”, w której obok nas o awans do fazy turniejowej walczą również Irlandia Północna, Niemcy i Ukraina, analitycy z Redmond przewidują definitywne zwycięstwo Polski tylko z przeciwnikiem z Wysp Brytyjskich. Ulegniemy aktualnym Mistrzom Świata, czyli Niemcom, a także wyżej notowanej od nas w rankingu FIFA Ukrainie. (ta prognoza już się nie sprawdziła - redakcja ;)#)

W przypadku meczu z Niemcami analitycy Microsoft z zespołu Bing typują: 65 proc. prawdopodobieństwo wygranej Niemców, 34 proc. szans na podział punktów lub 11 proc. szans na zwycięstwo Polaków.

Z kolei w meczu z Ukrainą scenariusz zarysowany przez analityków danych z Bing jest już bardziej wyrównany i wygląda następująco: 38 proc. szans na zwycięstwo Reprezentacji Ukrainy, 30 proc. szans na zwycięstwo Polski, 32 proc. szans na remis.

Wszystkie predykcje Microsoft dotyczące meczów fazy grupowej dostępne są pod tym linkiem: http://news.microsoft.com/europe/2016/06/10/group-stage-predictions/

Z kolei wyniki fazy turniejowej dostępne są na tej stronie: http://news.microsoft.com/europe/2016/06/10/playoff-predictions/

Czy scenariusz zarysowany przez analityków Bing z Microsoft ma szansę powodzenia? Wiele wskazuje na to, że tak. Podczas Finałów Mistrzostw Świata 2014 inteligentna chmura Microsoftu z niemalże stuprocentową skutecznością przewidziała zwycięzców fazy turniejowej, trafnie typując 15 z 16 zwycięskich drużyn.

Źródło: pcworld.pl
Zostań naszym fanem!