facebook
Grajcie w gry wideo! Mogą korzystnie wpływać na pewne zdolności
25 lipca 2017

Gry wideo to relatywnie nowy temat, który rozwija się w bardzo szybkim tempie. Nie umknęło to choćby Elonowi Muskowi, który zauważył, że zaledwie 40 lat temu gry takie jak PONG były niczym innym jak tylko dwoma prostokątami i kropką… Dzisiaj mamy natomiast fotorealistyczną grafikę, a przecież 40 lat to wcale nie tak dużo. Inna sprawa, że dochodzą do tego jeszcze takie rzeczy jak kontrolery ruchowe, rozszerzona rzeczywistość, wirtualna rzeczywistość i… trudno powiedzieć czego można się spodziewać np. za 10 lat – właśnie tak wygląda tempo rozwoju elektronicznej rozrywki.

Gry wideo

Nie dość, że gry wideo stają się coraz lepsze, a przez to również bardziej wciągające, to jeszcze są coraz popularniejszą formą rozrywki wśród… wszystkich. Wiem, że są tacy ludzie, którym wydaje się, że gry wideo to taka zabawa dla malutkich dzieci, albo ludzi oderwanych od rzeczywistości, ale… ludzie ci po prostu kompletnie nie rozumieją tematu gier – to tak jakby mówić do kogoś: „Nie jesteś za stary na czytanie książek?” albo „Oglądałeś film? Mam nadzieję, że odróżniasz go od prawdziwej rzeczywistości i nie wydaje ci się, że przebywasz teraz na wojnie albo w świecie czarów?”.

Na świecie przybywa graczy (również tych casualowych)

Średnia wieku osób grających w gry wideo cały czas rośnie i szacuje się, iż w 2016 roku wynosiła około 35 lat. Mamy zarówno osoby, które są w to bardziej zaangażowane i regularnie grają w poważniejsze produkcje, które często wiążą się z koniecznością posiadania umiejętności na trochę wyższym poziomie. Mam też grupę osób (również dużą), które grają na smartfonach, tabletach, ew. laptopach, lecz tylko w te prostsze, bardziej przystępne tytuły. Krótko mówiąc, technologia przyczynia się do tego, że coraz więcej ludzi ma styczność z grami wideo. Pytanie brzmi: czy ma to jakiś wyraźny wpływ na tych grających?

Wpływ gier wideo na ludzki mózg

Naukowcy zabrali się za podsumowanie dużej ilości badań na temat gier wideo i ich wpływu na ludzi. Chcieli z tego wyjąć informacje o tym, w jaki sposób gry kształtują nasz mózg oraz nasze zachowanie. Różne badania pokazują, że gry wideo mogą powodować zmiany w regionach mózgu, które są powiązane z uwagą i zdolnościami wzrokowo-przestrzennymi. Zmiany mogą również zachodzić w układzie nagrody i prowadzić do uzależnienia.

Gry były już często wychwalane oraz demonizowane, często bez jakichkolwiek prawdziwych podstaw, które mogłyby stanowić poparcie dla tych opinii. Co więcej, granie jest już popularnym zajęciem, więc wydaje się, że każdy ma na ten temat jakąś silną opinię – mówi Marc Palaus, który jest autorem publikacji naukowej z Frontiers in Human Neuroscience.

Palaus i jego współpracownicy zebrali wyniki badań: 22 skupiały się na zmianach strukturalnych w mózgu, a 100 z badań odnosiło się do tematu zmian w funkcjonowaniu mózgu i/lub zachowaniu. Badania i ich wyniki wskazują, że granie w gry wideo może mieć na nas wpływ.

Poprawiona uwaga

Przykładowo, niektóre z nich mówią o poprawie w zakresie selektywności uwagi (ang. selective attention) oraz przedłużonej koncentracji (sustained attention). Ta pierwsza jest zdolnością do selekcji informacji dostępnych w otoczeniu, czyli jest to zdolność do skupienia swojej uwagi na wybranym aspekcie otoczenia. Natomiast ta druga, czyli „sustained attention” to zdolność do wykorzystywania uwagi selektywnej przez dłuższy czas. Wszyscy wiemy o co chodzi… albo wypatrzysz tego snajpera, który się ukrywa na odległym wzgórzu, albo zginiesz.

Zdolności wzrokowo-przestrzenne

Są również dowody na to, że gry wideo zwiększają rozmiar i wydajność regionu mózgu, który jest odpowiedzialny za zdolności wzrokowo-przestrzenne. Przykładowo, prawy hipokamp był powiększony u osób grających w gry.

Gry mogą uzależniać

Co tu dużo mówić? Zmiany w układzie nerwowym u osób uzależnionych od gier są podobne do tych, które występują u ludzi doświadczających innych uzależnień. Jak najbardziej można się uzależnić od grania, tak samo jak można się uzależnić od wielu innych rzeczy… Wszystko jest dla ludzi, ale wszystko powinno być używane z umiarem.

Źródło: antyweb.pl
Zostań naszym fanem!